سفارش تبلیغ
صبا ویژن

از آداب و رسوم چین تا جاذبه های گردشگری چین

 

در این مقاله می خواهیم درباره چین، فرهنگ چینی، آداب و رسوم چینی، وسعت و کشورهای چینی، جاذبه های دیدنی چین، معماری چین و همچنین ذائقه و غذاهای چینی صحبت کنیم. خوب است قبل از اینکه به ملاقات دوستان یا حتی آشنایانمان که از کرانه چین می آیند برویم، از آداب و رسوم و مقداری ذائقه غذایی شان بدانیم که هم او خوشحال شود هم خودمان اطلاعات بیشتری کسب کنیم تا روابط بهتری را با آنها بسازیم. 


 

اولین و ابتدایی ترین چیزی که با شنیدن جمله چین و چینی، ناخودآگاه برایمان تداعی می شود، چشمهای بادامی آنها و همچنین شیب های خانه هایشان و البته شلوغ بودن چین است. در اینکه چین یکی از قدرت های برتر در صنعت و تکنولوژی است شکی نیست. از صنعت هوایی بگیر تا صنعت زمینی و ساخت انواع و اقسام اسباب و لوازم چینی. 

اینکه می گویند چین خیلی پرجمعیت است پربیراه نگفته اند؛ چین به تنهایی دارای بیش از یک میلیارد جمعیت دارد که بسیاری از گروه ها و قوم های مختلفی را در بر می گیرد. زندگی اجتملعی آنها و کار کردن به صورت گروهی و جمعی فکر و ایده دادن یکی از بارزترین ویژگی های چینی هاست که همین ویژگی آنها سبب شده احترامات متقابل را چه در خانواده یا چه در موقعیت های اجتماعی خود حفظ کنند؛ توهین و دروغ و رفتار نامناسب ندارند و در فرهنگشان به گونه ای شکل گرفته اند که برای حفظ منافع گروهی که در آن در حال فعالیت هستن یا در خانواده، از حق خود یا حتی احساسات خود می گذرند تا گروه موفق باشد. 

آداب آنها را تنها باید دید و هرچه من بگوشم و شما بخوانید حق مطلب ادا نخواهد شد. پیشنهاد می کنم حتما با تور چین (که خب بسیار به صرفه تر است و همچنین امکانات بیشماری را برای شما به ارمغان می آورد) به این کشور غنی از فرهنگ سر بزنید. می توان گفت چین کهن‌ترین فرهنگ‌ها را در سطح جهان دارد که شامل ادبیات، موسیقی، هنرهای تجسمی، هنرهای رزمی، هنر آشپزی و غیره می‌شود. 

 
چینی ها در آداب و رسوم مربوط به خود گاها بسیار افراطی هستند مثلا هنگام سلام کردن همیشه رسمی هستند و کلامشان متفاوت نمی شود؛ محجوب به حیا هستند و به قول ما ایرانی ها همش زمین و نگاه می کنن! خوش قلب و خوش خنده هستند و دوست دارند که شما هم با آنها راحت باشید و خیلی خشک برخورد نکنید. از نظر هدیه دادن در مراسم های مختلفشان هم خیلی شبیه ما هستند یعنی در مناسبت هایی مثل تولد، عروسی و... هدیه می برند و حتی نوع سبک غذایشان نیز در مناسبت های متفاوت، متنوع است (می توانید برای دوست چینی خودتان غذا هدیه دهید خوشحال می شود!) تا حدودی خرافاتی هم هستند یعنی به برخی لوازم که به آنها هدیه دهند حساسیت نشان می دهند و هر کدام را سمبل چیزی (چه خوب چه بد) در نظر دارند. حتی یادتان باشد خیلی عادت ندارند به همدیگر گل دهند چرا که آنها از گل بیشتر در مراسم خاکسپاری ویادبود استفاده می کنند. همانطور که آداب خاصی برای ابراز احترام دارند و همیشه برای ادای احترام سر و گردن و تاحدودی تا کمر خم می شوند، هنگام دست دادن هم مانند اروپایی ها نیستند که با یک دست هندشیک کنند آنها با هر دو دست دست می دهند.  

معماری چین 

هرچه از معماری چینی بگوییم کم است و تا با چشم دیده نشود آنچه من می نویسم بی معناست. 

در معماری ساختمان های چین که تنوعشان هم بی نظیر است، از مصالح کمی استفاده شده است و تمامی آنها حاکی از این است که معماری چینی از معماری های مصر و بین النهرین و ما ایران باستان انس گرفته است. معابدی که در چین هستند، آرامگاه های در میان صخره ها و حتی لباس های محلی آنها، قصرهای بزرگ و دالان دار آنها نشان دهنده یک سیستم معماری منحصر به فرد در جهان است که به آن منطقه زیبایی چندگانه می دهد. معماری های چینی از طبیعت انس می گیرد دارای ترکیب بندی های چوبی است که خیلی به معماری های خانه های قدیم ایرانیان شباهت دارد. 

کشور چین هنوز نیز به صورت امپراطوری اداره می شود و همین امر تجلی بخش فرهنگ عمیق چین است. خانه هایشان به گونه ای هستند که از دو طرف به صورت اهرم مانند عمل می کنند و سبک های هنری و خاصی در آنها جلوه گر سازندگی و طراحی بی نظیر است که مشابه همین فرهنگ و معماری در ژاپن و کره و ویتنام و مغولستان نیز یافت می شود. 

همانطور که مساجد در فرهنگ ایران از ارزش و رتبه بالایی برخوردار است معابد و پرستشگاه های چین نیز به همین صورت از جایگاه خاصی برخوردارند. معابدی که در چین یافت می شود تنوع و فراوانی زیادی دارند که می توان به معابد بودایی و معابد کنفوسیوسی اشاره کرد. در معابد بودایی همان طور که از اسمش پیداست مختص بودایی هاست. معابد بودایی َچین راهروها و دالان های و سرازیرهای پیچ در پیچی دارند که به جذابیت آنجا افزوده است. بودایی فقط در میان چینی ها دوام نیاورد و پس از آن معابد دیگری مثل تابویی نیز ساخته شدند که شبیه به تالارهای و خانه های اکنون بودند. معابدشان دارای سقف شیروانی  است که یا با چوب پوشانده شده اند یا با سفال. سمبل بودایی ها نیز در بالای تمامی معابدشان نیز موجود است سمبلی به شکل کشتی که روی سقفی بسیار تزئینی و منحصر به فرد نمایان شده است. همانطور که در تصاویر معابد می بینید بیشتر معابد به رنگ قرمز هستن که به آنها جلوه می دهد. 

معابد دیگری که در چین خودنمایی می کند معابد کنفوسیوسی است که در پکن بیشتر دیده می شود. این معابد ساختارشان با معابد بودایی متفاوت است و دارای طاقهای بزرگ و باشکوه، ظرافت و تزئینی های زیبا به گونه ای که فضای فلسفی آن بیشتر از فضای هنری اش نظر آدمی را به خودش جلب می کند. در ستون های معابد کنفوسیوسی پیکره هایی از اژدها و سیمرغ قرار دارد که اینجاست تفاوت میان معابد چینی؛ یعنی نمادهای متفاوت و ساختار متفاوت معابد بودایی و کنفوسیوسی. 

غذاهای چینی تور

رسیدیم به بحث جذاب غذای چینی در چین! که اغلب به خاطر موقعیت جغرافیایی چین غذاهای پروتئینی اکثریت غذای چین را تشکیل می دهد. غذاهای سرخ شده با حرارت زیاد، برنج که منبع اصلی غذایی شان است بگیر تا حتی سبزیجات بسیار مثل لوبیا، کاهو، کلم، هویج و پیازچه که در کنار بسیاری از مواد غذایی دیگر مثل ارده کنجد، سویا سس، زنجبیل و ادویه های معطر آن نواحی خوش طعم می شوند.  

 

دیوار چین از جذابیت های چین 

اثر پابرجای چین که هنوز نیز از آن نگهداری می شود و وسعتش از شرق چین تا شمال غرب ادادمه دارد دیوار چین است که طولی در حدود 6400 کیلومتر و ارتفاعی معادل 7 متر و عرض حدود 5/7 متر دارد. دیوار چین همه ساله بسیاری از توریست ها را به سمت خود می کشاند تا از دیدن این منظره تاریخی مات و مبهوت بمانند. جای تعجب دارد که این دیوار از قرن 4 قبل از میلاد از چینه و گل ساخته شده بود که در زمان امپراطوری شی هوانگ دی آنها را از سنگ و آجر ساختند تا دوام و پایداری اش را بالا ببرند. دیوار چین برای محافظت از قومی بیابانگرد ساخته شده بود که خدا می داند چند نفر برای ساختنش کشته و زخمی شده اند.